Lekker kneden en rusten

Jawel wederom rustig opgestaan en heerlijk ontbijtje verorberd. Koffie in overvloed, chemisch jus d'orange naar binnen gewerkt en ik een stoeltje op gezocht aan de rand van het zwembad en strand tegelijk. Pa en El verkiezen een ligbed aan het zwembad.

Inmiddels begint de tijd te dringen (het is 10.55 uur) en moeten pa en El eraan geloven. De gisteren nog enthausiast besproken massage komt steeds dichterbij. En we hebben de martelpraktijken van de Thaise dames aanschouwt. Deskundig roep ik dat alles goed komt en we het er levend vanaf zullen brengen, gaan neme ze de horde van de laatste 10 meter naar het martelhok.

Ben niet voor niets op deze stoel gaan zitten, want vanuit mijn ooghoek zie ik dat, alleen gehuld in het zwem-outfit, Pa en El mogen plaatsnemen op de bedden. Eerst worden de voeten gereinigd, want blijkbaar denken ze hier dat wij Westerlingen 's ochtends niet douchen en onze voeten, als we al aan zeep denken, niet wassen. Maar ja hoort erbij denk ik bij het massage ritueel.

Rustig neem ik mijn puzzel- en leesboek ter hand en bestel een lekkere koude tonic. (klap, klap, klap) Lekker lezend in het boek en al puzzelend geniet ik van de warmte en het uitzicht. (klap, klap, klap) Al bedenkend wat we de rest van de dag moeten gaan doen en waar we zullen gaan lunchen. (klap, klap, klap) Ondertussen kijk ik een keer de duistere kerkers in waar mijn lotgenoten liggen (klap, klap, klap) en opeens wordt mij duidelijk waar al dat geklap vandaan komt. Het is de anti cellulites massage van El. El wordt vakkundig door een Thaise dame half in elkaar geslagen en blijkbaar doet het niet al te zeer. Ik hoor nog geen hulpgeroep.

Niet ver daarnaast zie ik Pa op zijn buik liggen en ook hij wordt hardhandig onder handen genomen, of zeg liever maar onder de voet genomen. Zie ik me daar toch die Thaise over zijn rug lopen en zichzelf met haar handen al afzettend tegen het plafond heen en weer paraderen. Het angstzweet begint bij mij te stromen. Over een kleine 30 minuten moet ik dezelfde brute behandeling ondergaan. Probeer ondertussen allerlei uitvluchten te verzinnen, kleine pijntjes te voelen en ga langzaam een paar meter achteruit. Maar ik denk en weet zeker dat ik er niet onderuit zal kunnen komen.

Afijn, na die bekende 30 minuten komen zowel Pa als El lachend van de massage tafel / bed af en krijgen een verfrissend drankje. El mag zich overigens de komende 2 uur niet afspoelen en of douchen, want dan gaat het effect van de anti sinaasappel olie verloren en gaat dus als gladde aal op haar bedje liggen. En ik ga mijn ondergang tegemoet.

Lijkt allemaal erger dan vooraf en hierboven beschreven staat. Is best wel lekker dat getrek aan allerlei ledematen en dat gekneed en geknijp in de spieren. Alleen als je last hebt van knopen in je spieren zou een ieder wel denkend persoon daar af blijven, maar ja een masseur niet. Die gaat daar extra hard door knijpen en jij moet het maar fijn vinden.

Alledrie moe maar toch enigzins voldaan en lijven als jonge goden zonder spierpijn begeven we ons naar buiten om te gaan lunchen in hetzelfde tentje als waar we gisteren gelunched hebben. Pa en El bestellen hun wel bekende drankje een ...... DIET Coke. Das jammer voor hun maar ja hier in Azie is op = letterlijk ook op en niet te verkrijgen. Dus gaan ze maar aan het bier.

Behoeft hier geen uitgebreid betoog, maar ook nu was de maaltijd weer verrukkelijk. Nu alleen nog terug naar het hotel om de resterende middag nixend door te brengen, want een mens verdient wel een rustuurtje na zo'n inspannende ochtend en lunch om 14.30. Of het nu aan de massage of aan de Singha lag weten we niet, maar de terugreis duurde langer dan de heenreis naar het hotel.

's avonds voor wij naar bed gaan (en na het diner) toch maar even langs de receptie om te vragen of zij weten hoe wij de volgende dag van Ko Samui (en in het bijzonder vanuit het hotel Jasmin) bij de haven geraken om de boot te pakken naar Ko Phan Gan. Door een uiterst vrienlijke receptioniste worden we geholpen en al na 5 minuten is er gebeld naar een organisatie en worden we morgenochtend opgepakt om 10.30 uur om met een bus naar de haven te rijden . Vandaar zullen we met de ferry de overtocht wagen naar ons volgende onderkomen.